Znajdź samochód dla siebie na www.motoja.pl Jaki samochód kupić? Rozpocznij wyszukiwanie swojego samochodu

Jaki samochód kupić?

Jak znaleźć samochód dla siebie? W dzisiejszych czasach, przy bogactwie oferty rynkowej i wielości modeli odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, a dodatkowo możemy decydować, czy interesuje nas samochód nowy, czy samochód używany. Na szczęście pewne cechy samochodów pozostają niezmienne i pozwalają zidentyfikować jaki samochód warto kupić.

Skorzystaj z podpowiedzi poniżej lub wejdź na motoja.pl i znajdź samochód dla siebie.

Jaki samochód warto kupić?

  1. Spełniający nasze kryteria wyboru co do funkcji, czyli planując częste wyjazdy z rodziną (a tym samym z dmuchanym pontonem i legowiskiem psa) musimy brać pod uwagę przestronność i ładowność przyszłego auta, gdy z kolei zależy nam na bezproblemowym poruszaniu się po mieście powinniśmy zwrócić uwagę na samochody mniejsze.
  2. Odpowiedni do naszego temperamentu i zgodny z naszym stylem, ponieważ wybór samochodu (oczywiście w obrębie założonego budżetu) zawsze jest odzwierciedleniem naszych emocji i gustu. Osoba dynamiczna, pełna temperamentu będzie męczyć się za kierownicą słabego samochodu, z kolei osoba spokojna nie będzie komfortowo poruszać się narowistym samochodem sportowym.
  3. Mieszczący się w naszym budżecie przy zakupie, co jest bardziej istotne w przypadku zakupu samochodu używanego, przy zakupie którego musimy doliczyć "naprawy startowe", zwykle stanowiące około 10% wartości samochodu (w ich zakres wchodzi np. wymiana tarcz i klocków hamulcowych, amortyzatorów, oleju i innych płynów eksploatacyjnych, czasem również rozrządu wraz z pompą wody).
  4. Taki, który będziemy w stanie utrzymać w zakresie eksploatacji i napraw, ponieważ może się okazać, że stosunkowo małym problemem będzie sam zakup samochodu, a większym jego późniejsze utrzymanie, np. z powodu trapiących go przewlekłych awarii. Tutaj w sukurs przychodzą rankingi niezawodności samochodów, takie jak niemiecki ranking TUV i DEKRA, czy angielski Warranty Direct.
  5. Z atrakcyjnym dla nas wyposażeniem. Może się okazać, że będzie ono generowało więcej zgrzytów zębami, niż uśmiechu na twarzy. Przykładowo duże felgi i niskoprofilowe opony podkreślają dynamikę samochodu, ale na rodzimych drogach mocno ograniczają komfort jazdy, a w koleinach czynią ją wręcz mniej bezpieczną.
Zobacz nasze propozycje: lub dobierz samochód według własnych kryteriów na motoja.pl

Jak wybrać samochód
według swoich kryteriów?

  1. Zdać sobie sprawę, do czego głównie będziemy używali samochodu. Ważne jest, aby te kryteria wyboru wskazywały na najważniejsze dla nas cechy oraz aby nie było ich zbyt dużo, optymalnie 2-3. Nie musimy się bać nawet pozornie przeciwstawnych kryteriów (np. samochód rodzinny do miasta), ponieważ dzisiejszy rynek motoryzacyjny oferuje taki wybór samochodów nowych i używanych, że każdy powinien odnaleźć model dla siebie. W motoja.pl identyfikujemy następujące kryteria funkcji samochodu:
    • • samochód do miasta,
    • • samochód na trasę,
    • • samochód dla rodziny,
    • • samochód na szuter i śnieg, czyli w teren,
    • • samochód dla 7 osób.
  2. Określić pożądane przez nas cechy samochodu.Na pewno istotne jest, aby były one uporządkowane według ważności, ponieważ może się okazać, że w miarę zagłębiania się w ofertę rynkową, znajdziemy tylko takie modele, przy których będziemy musieli z czegoś zrezygnować. Na motoja.pl wskazaliśmy, że samochód może mieć następujące cechy:
    • bezpieczny - spełniający testy zderzeniowe z najwyższymi ocenami,
    • ekonomiczny - oferujący użytkownikowi najwyższy zasięg,
    • elegancki - dodający posiadaczowi prestiżu,
    • modny - będący trendy i na czasie,
    • nowoczesny - wyposażony w najnowsze zdobycze technologiczne,
    • pojemny - oferujący największą przestrzeń bagażową,
    • sportowy - budzący sportowe emocje.
  3. Nie bać się szukać, bo pozornie wykluczające się kryteria i cechy, przy dzisiejszej ofercie rynkowej samochodów nowych lub używanych, mogą dać w efekcie ciekawe propozycje. Takim przykładem niech będzie sportowy samochód do miasta, czyli np. Mini Clubman Cooper S Works o mocy 210 KM, czy elegancki samochód na szuter i śnieg dla 7 osób, czyli przykładowo Mercedes-Benz klasy GL. Na motoja.pl znajdziecie jeszcze wiele propozycji, zachęcamy do poszukiwań.
  4. Przeglądać całą ofertę rynkową, porównując samochody nowe z używanymi i zestawiając ze sobą samochody różnych segmentów. Może się okazać, że wybrane przez nas kryteria spełnia szereg samochodów, których nie braliśmy wcześniej pod uwagę.
  5. Umieć rezygnować, ponieważ często funkcje, jakie samochód ma pełnić lub cechy, jakie ma posiadać sumarycznie dają modele, które przekraczają nasze możliwości budżetowe lub są samochodami nieudanymi, które w dalszej eksploatacji generować będą problemy. Warto zawczasu wiedzieć, z czego możemy zrezygnować.
Zobacz nasze propozycje: lub dobierz samochód według własnych kryteriów na motoja.pl

Jaki samochód nowy?

  1. Samochód skonfigurujmy zgodnie z naszymi potrzebami, ale jednocześnie bądźmy otwarci na aktualną ofertę sprzedawców, którzy mogą posiadać podobnie wyposażone modele z innym silnikiem lub w innym kolorze.
  2. Szukajmy promocji rocznika lub modelu, co pozwoli zaoszczędzić sporo z budżetu lub uzyskać dodatkowe wyposażenie dealerskie, czy specjalną ofertę finansową. Minusem tego rozwiązania jest sezonowość takich ofert, zwykle dostępne są one na przełomie roku.
  3. Zdajmy sobie sprawę, że zakup nowego modelu, to zakup samochodu na wskroś nowoczesnego, wyposażonego w szereg układów elektronicznych, często bardzo skomplikowanych. Wiele elementów wyposażenia, które początkowo mogą wydawać się atrakcyjne i funkcjonować bezproblemowo, z czasem może zacząć generować koszty przewyższające te w porównywalnych, słabiej wyposażonych modelach (np. adaptacyjne amortyzatory potrafią kosztować kilka razy więcej za sztukę, niż amortyzatory tradycyjne). Rozważnie podchodźmy do oferowanego nam wyposażenia dodatkowego i elementów składających się na pakiety wyposażeniowe.
  4. Mając na uwadze powyższe, w pierwszym rzędzie szukajmy modeli takich marek, które oferują pakiety serwisowe i możliwość przedłużenia gwarancji do samochodów. Pakiety serwisowe stanowią często element promocji i oferowane są w atrakcyjnych cenach lub nawet za złotówkę. Pakiet serwisowy to przedpłacony zestaw czynności serwisowych (wymiana wybranych elementów eksploatacyjnych). Z kolei przedłużenie gwarancji zapewnia nam ochronę na wypadek nieprzewidzianych awarii, ale zwykle zawiera sporo wykluczeń, stąd uważnie przeczytajmy jej zapisy.
  5. Poznajmy wszystkie dostępne możliwości finansowania zakupu. Często importerzy, we współpracy z bankami lub towarzystwami leasingowymi, oferują promocyjne oferty finansowania na wybrane modele swoich marek. Promocyjne finansowanie dostępne jest zarówno dla klienta indywidualnego, jak i dla firm. Różni się warunkami, z tymże to dostępne dla firm jest korzystniejsze z uwagi na uwarunkowania prawno-podatkowe.
Zobacz nasze propozycje: lub dobierz samochód według własnych kryteriów na motoja.pl

Jaki samochód używany?

  1. Dobierzmy samochód do swoich potrzeb. Chociaż samochody większe są z reguły bezpieczniejsze, wymagają także większych nakładów przy zakupie i w trakcie użytkowania. Zdecydowanie lepiej kupić samochód mniejszy, młodszy i lepiej wyposażony. Na przykład na codzienne potrzeby przeciętnej rodziny wystarczy kompaktowy samochód o nadwoziu hatchback lub kompaktowe kombi.
  2. Bądźmy elastyczni, ponieważ rzadko zdarza się, abyśmy w ofercie rynkowej znaleźli idealnie taki samochód używany, o jakim marzyliśmy. Często musimy zdecydować się na inny rocznik, silnik, braki lub dodatkowe wyposażenie, inny kolor karoserii i tym podobne.
  3. W pierwszym rzędzie liczy się sprawdzone pochodzenie samochodu, jego bezwypadkowość i autentyczność przebiegu oraz dbałość o serwisowanie. To warunki, których spełnienie w dużym stopniu może zagwarantować bezproblemową jazdę przez lata. W dalszej kolejności ważny jest typ silnika i jego parametry oraz wyposażenie dodatkowe samochodu. Zadbany egzemplarz z pozornie awaryjnym silnikiem będzie nam lepiej służył, niż zaniedbany „pewniak”. Pamiętajmy, że nie ma okazji.
  4. W nawiązaniu do powyższego punktu, radzimy wystrzegać się problematycznych jednostek napędowych w niektórych modelach lub ich konfiguracji np. z awaryjną automatyczną skrzynią biegów. W sukurs przychodzą tutaj rankingi niezawodności, chociaż najpewniejsza będzie opinia niezależnego mechanika wyspecjalizowanego w konkretnej marce.
  5. Nie zawsze samochód krajowy okazuje się lepszy od tego pochodzącego z importu. Nowe samochody w Polsce kupują głównie firmy, często są to modele z podstawowymi silnikami i bazowym wyposażeniem. Na rynek samochodów używanych trafiają już mocno zużyte, z dużymi przebiegami. Egzemplarze sprowadzone nierzadko mają bogate wyposażenie i niższe, autentyczne przebiegi.
  6. Samochody drogie pozostaną drogie (w użytkowaniu). Jeżeli nastawiamy się na zakup używanego samochodu np. z klasy wyższej, weźmy pod uwagę, że taki samochód kosztował jako nowy w salonie 200 - 300 tys. zł i choć do większości modeli powinniśmy znaleźć zamienniki, czy móc je naprawić w wyspecjalizowanym warsztacie, to nadal poziom kosztów eksploatacyjnych będzie na bardzo wysokim poziomie.
  7. Pamiętajmy, że zakupiony przez nas samochód też będziemy kiedyś odsprzedawać, a wymagania klientów tylko rosną. Absolutne minimum, jakie musi dzisiaj posiadać samochód to klimatyzacja, wspomaganie kierownicy i centralny zamek oraz elektryczne sterowanie przednich szyb. W klasie wyższej to dodatkowo automatyczna skrzynia biegów, system audio z nawigacją, skórzana tapicerka i duże, efektowne felgi ze stopów lekkich.
Zobacz nasze propozycje: lub dobierz samochód według własnych kryteriów na motoja.pl

Jaki samochód do miasta?

  1. Łatwy do parkowania i zapewniający dobrą widoczność. Ciekawą propozycją mogą okazać się miejskie crossovery (np. Honda HR-V, Mazda CX-3, Opel Mokka, Peugeot 2008, Renault Captur), które przez podwyższone nadwozie zapewniają większy prześwit, dzięki czemu widzimy więcej i bez stresu wjeżdżać możemy na krawężniki.
  2. Najlepiej z segmentu samochodów mini (segment A) lub małych (segment B). Nie należy zapominać jednak o tym, że taki samochód użytkować będą często rodzice, którzy muszą zmieścić w nim fotelik i niewielki bagaż.
  3. Z silnikiem benzynowym, ponieważ w ruchu miejskim różnica w zużyciu paliwa między silnikiem benzynowym, a wysokoprężnym nie jest wysoka i nie zrekompensuje ewentualnej wyższej awaryjności bardziej skomplikowanego silnika wysokoprężnego. Za silnikiem benzynowym przemawia także fakt, że szybciej się on nagrzewa, przez co nawet na krótszych dystansach mamy szansę jechać w ogrzanym samochodzie.
  4. Pozbawiony uciążliwych w eksploatacji miejskiej elementów, przede wszystkim filtra cząstek stałych (tzw. DPF/FAP) obecnego w silnikach wysokoprężnych, ale także pozbawiony obniżonego zawieszenie, rozbudowanych spoilerów, czy niskoprofilowych opon.
  5. Wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, bo choć podnosi ona zużycie paliwa, to może okazać się nieoceniona w jeździe w korkach.

Kupując używany samochód do miasta warto pamiętać o tym, że:

  1. Przy zakupie samochodu używanego zawsze przeznaczmy część swojego budżetu (około 10%) na profilaktyczną wymianę elementów eksploatacyjnych (amortyzatory, hamulce, rozrząd z osprzętem, płyny i filtry).
  2. Samochód, który wcześniej jeździł głównie po mieście pokonywał głównie krótkie dystanse, bardzo często w korku lub od świateł do świateł. Może się wiązać z tym poważniejsze zużycie jednostki napędowej i układu przeniesienia, co przyczyni się do dodatkowych kosztów po zakupie. Należy przyjąć, że zużycie tych elementów może być niewspółmiernie duże w stosunku do przebiegu.
  3. Raczej niskie jest ryzyko, że samochód tego segmentu uczestniczył w poważnym wypadku, ale z pewnością ma za sobą wiele tzw. szkód parkingowych. Może to mieć wpływ na trwałość powłoki lakierniczej w newralgicznych miejscach, jeśli nie zostały one fachowo naprawione.
  4. Samochody tej klasy są wyposażone coraz lepiej, ale w modelach używanych może brakować elementów wyposażenia, które są dostępne obecnie w ofercie. Niektóre elementy wyposażenia, które obecnie dostępne są jako opcje do modeli tego segmentu niegdyś nie było oferowane nawet za dopłatą. Jeżeli liczymy na dobrze wyposażony samochód do miasta, musimy skierować się w stronę marek premium lub uzbroić w cierpliwość przy poszukiwaniu atrakcyjnej dla nas oferty.
  5. Obecnie oferowane samochody miejskie można przeważnie zamówić z automatyczną skrzynią biegów, natomiast w przeszłości był to rarytas. Nierzadko są to zautomatyzowane skrzynie manualne, które odradzamy z uwagi na awaryjność.
Zobacz nasze propozycje Znajdź samochód dla siebie

Jaki samochód kompaktowy?

  1. Jak największy, ponieważ taki samochód w naszych realiach pełni często funkcję samochodu rodzinnego. W tym segmencie rozpiętość możliwości przewozowych modeli jest całkiem spora, warto wybrać taki, który oferują ponadprzeciętną przestronność.
  2. Możliwie nowoczesny, ponieważ taki model będzie bezpieczny, ekonomiczny i będzie oferował szereg udogodnień kierowcy, jak i pasażerom. W tym segmencie samochodów nie należy bać się elektroniki, ponieważ generalnie trafiają tu podzespoły już sprawdzone.
  3. W wersji nadwoziowej odpowiadającej naszym potrzebom. W tym segmencie samochodów oferta nadwozi jest nadzwyczaj szeroka (hatchback 3- i 5-drzwiowy, sedan, kombi, a nawet kabriolet) i łatwo jest znaleźć taką wersję nadwoziową, która będzie odpowiadała naszym potrzebom.
  4. Pozbawiony uciążliwych w eksploatacji miejskiej elementów, przede wszystkim filtra cząstek stałych (tzw. DPF/FAP) obecnego w silnikach wysokoprężnych, ale także pozbawiony obniżonego zawieszenie, rozbudowanych spoilerów, czy niskoprofilowych opon.
  5. Dobrze wyposażony, czyli posiadający co najmniej klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, wygodne fotele, system audio oraz komputer pokładowy. Większość z tych elementów to wyposażenie seryjne lepszych wersji modeli dostępnych powszechnie na rynku. Warto rozglądnąć się za modelami posiadającymi wymienione wyżej wyposażenie, ponieważ z jednej strony eksploatacji takich samochodów będzie bardziej komfortowa, z drugiej zaś odsprzedaż będzie łatwiejsza.

Kupując używany samochód kompaktowy warto pamiętać o tym, że:

  1. Przy zakupie samochodu używanego zawsze przeznaczmy część swojego budżetu (około 10%) na profilaktyczną wymianę elementów eksploatacyjnych (amortyzatory, hamulce, rozrząd z osprzętem, płyny i filtry).
  2. Samochody tego segmentu bardzo chętnie kupowane są do firmowych flot. Modele używane łatwo rozpoznać po wysokich przebiegach, bardzo ubogo wyposażonym i zwykle mocno zużytym wnętrzu oraz po podstawowej wersji silnikowej (może to być zarówno silnik benzynowy, jak i wysokoprężny (diesel).
  3. Rozpiętość poziomów wyposażenia, jak i dostępnych wersji silnikowych jest w tym segmencie niezwykle szeroka. Zdarzają się modele, których jedna wersja może być w przypadku samochodu nowego nawet 2-3 razy droższa od wersji podstawowej, tym samym będzie ona dużo droższa w utrzymaniu w latach późniejszych (jako samochód używany).
  4. Samochody tej klasy są wyposażone coraz lepiej, ale w modelach używanych może brakować elementów wyposażenia, które są dostępne obecnie w ofercie. Niektóre elementy wyposażenia, które obecnie dostępne są jako opcje do modeli tego segmentu niegdyś nie było oferowane nawet za dopłatą.
Zobacz nasze propozycje Zobacz nasze propozycje

Jaki SUV lub samochód terenowy?

  1. Wyraźnie określmy swoje potrzeby, ponieważ SUV-y to samochody podążające za modą, nastawione na komfort, nie imponujące zdolnościami terenowymi (nierzadko oferowane z napędem tylko na jedną oś), z kolei samochody terenowe to propozycje o konserwatywnym stylu, o dużej dzielności w terenie, która odbija się na ich właściwościach jezdnych (na zwykłych drogach), a co za tym idzie na komforcie.
  2. Jeżeli rzadko jeździmy w lekki teren, wybierzmy samochód klasy średniej lub wyższej, a nie SUV-a. Koszty utrzymania SUV-a są dużo wyższe niż porównywalnego wielkościowo samochody o tradycyjnym nadwoziu. Droższe są elementy zawieszenia, hamulce, opony oraz elementy systemu przeniesienia napędu, które narażone są na większe obciążenia.
  3. SUV-y użytkowane są zwykle jako samochody rodzinne, stąd warto zwrócić uwagę na przestronność i funkcjonalność oferowanych modeli. Z powodów konstrukcyjnych takie samochody mają często mniejsze bagażniki, niż moglibyśmy tego oczekiwać lub oferują niezbyt przestronne kabiny. Warto porównać SUV-y na przykład z samochodami kombi klasy średniej. Wiele SUV-ów oferuje za to możliwość dokupienia dodatkowych siedzeń, co czyni je modelami atrakcyjnymi dla poszukujących samochodu 7-osobowego.
  4. Wybierając „prawdziwą” terenówkę pamiętajmy, że na rynku znajdziemy modele, które oferowane są już od wielu lat. Samochody terenowe charakteryzują się na tyle ponadczasowymi cechami, że producenci nie widzą potrzeby częstej wymiany modeli. Możemy być więc zaskoczeni brakiem niektórych elementów wyposażenia lub innym standardem lub materiałami wykończeniowymi. Z drugiej strony im samochód bardziej siermiężny, tym więcej zniesie...
  5. Zwróćmy uwagę na typ napędu 4x4. Mniejsze i słabsze SUV-y mają napęd na koła przednie i automatycznie (poprzez sprzęgło płytkowe) dołączany napęd na koła tylne. Odbywa się to w czasie jazdy, w sposób praktycznie niezauważalny dla kierowcy i pasażerów. Taki napęd po zlikwidowaniu uślizgu kół rozłącza się, czyniąc samochód z powrotem przednionapędowym. Większe samochody, dysponujące mocniejszymi silnikami, mają stały napęd na cztery koła. Często jest on wyposażony w centralny dyferencjał z funkcją blokady, tzn. że tyle samo siły napędowej trafia na przednią i tylną oś. Samochody terenowe mają tzw. napęd dołączany, który wymaga ręcznego dołączenia (osobną dźwignią) napędu osi przedniej. Taką operację można wykonać jedynie na postoju, a po dołączeniu napędu drugiej osi nie jest możliwa jazda po asfalcie ponieważ generowałoby to zbyt duże naprężenia w układzie.

Kupując używanego SUV-a lub samochód terenowy, warto pamiętać o tym, że:

  1. Z racji swojej budowy SUV-y oraz terenówki są samochodami skomplikowanymi. Koszty eksploatacyjne oraz koszty ewentualnych napraw są nierzadko dużo wyższe, niż ma to miejsce w przypadku samochodów osobowych. Kolejnym problemem może okazać się słaba dostępność zamienników oraz brak lub niewielka ilość wyspecjalizowanych niezależnych warsztatów samochodowych, które podejmą się napraw konkretnego modelu.
  2. Do mniejszych SUV-ów klienci często nie dokupowali napędu na 4 koła. Zakup takich modeli ma wątpliwy sens, ponieważ pozbawione są one podstawowego atutu SUV-a, a ich utrzymanie może być podobnie drogie. Z drugiej strony, jeśli pragniemy SUV-a jedynie z uwagi na jego styl, nie powinno być to dla nas wadą.
  3. SUV-y to samochody niezwykle modne i pożądane, czyli bardzo chętnie sprowadzane i oferowane przez sprzedawców. Oferta rynkowa stale się powiększa, także o modele z kiepskimi silnikami oraz brakami w wyposażeniu. Poświęćmy dużo czasu na porównanie ofert.
  4. Nie zapominajmy, że w przypadku dużych SUV-ów, kupujemy samochód używany, który jako nowy kosztował w salonie 200 - 300 tys. zł. I choć do większości modeli powinniśmy znaleźć zamienniki i wyspecjalizowane warsztaty, to nadal poziom kosztów eksploatacyjnych będzie na bardzo wysokim poziomie.
  5. 10. Jeżeli nie zależy nam specjalnie na jednym konkretnym modelu, starajmy się wybrać taki, który ma jak najwięcej części wspólnych ze zwykłym samochodem osobowym. Rozszerzymy tym samym możliwość nabycia tańszych części zamiennych i będziemy mogli skorzystać na co dzień z mniej wyspecjalizowanej stacji obsługi.
Zobacz nasze propozycje Zobacz nasze propozycje

Jaki samochód dla kobiety?

  1. Naszym zdaniem samochód dla kobiety nie musi być tożsamy (choć często jest) z samochodem do miasta. Wiele samochodów z innych segmentów, np. SUV jest lubianych przez kobiety.
  2. Takie auto powinno być eleganckie, a zarazem modne, dopasowane do indywidualnego stylu użytkowniczki. Oferta rynkowa jest na tyle spora, że znajdziemy odpowiadający nam pod tym względem samochód, zarówno wśród nowych, jak i używanych. Obecnie oferowane samochody dostępne są w wielu ciekawych kolorach lub ich kombinacjach (np. jaśniejsze nadwozie i ciemny dach). Wśród starszych modeli używanych ciężej będzie znaleźć bardzo zindywidualizowany kolor - na pewno warto polecenia jest tutaj Lancia Y, która oferowała ponad 100 kombinacji kolorów nadwozia i wnętrza.
  3. Równie ważne jest, aby taki samochód był bezpieczny, zarówno jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne, czyli był wyposażony w komplet poduszek powietrznych, czy posiadał punkty mocowania Isofix, a także w zakresie bezpieczeństwa czynnego, czyli bezpiecznie się prowadził, był wyposażony w system ABS, a najlepiej również ESP oraz oferował systemy wsparcia kierowcy (np. utrzymywanie pasa, czy ostrzeganie o obiekcie w martwym polu lusterka).
Zobacz nasze propozycje Znajdź samochód dla siebie

Jak sprawdzić
samochód używany
przed zakupem?

  1. Poznajmy wybrany model samochodu. Dowiedzmy się jakie cechy ma dany model, zapoznajmy się z niektórymi jego danymi technicznymi oraz obejrzyjmy kilka podobnych samochodów, aby bliżej poznać specyfikę tego modelu.
  2. Poznajmy opinię innych o wybranym modelu samochodu. Przeszukajmy fora internetowe dedykowane danej marce, czy modelowi. Zapytajmy zaprzyjaźnionego mechanika na co zwrócić uwagę przy danym modelu. Sprawdźmy rankingi niezawodności samochodów, takie jak TUV, DEKRA czy Warranty Direct.
  3. Wstępnie oceńmy samochód wizualnie. Często pierwsze wrażenie, że „coś nie pasuje” może okazać się ważne. Nie bagatelizujmy drobnych niedociągnięć blacharskich, tylko dokładnie poznajmy ich historię i oceńmy naprawę.
  4. Sprawdźmy stan karoserii. Oglądajmy nadwozie pod różnym kątem szukając różnic w barwie lakieru. Możemy także sprawdzić powłokę lakierniczą czujnikiem. Skontrolujmy roczniki na wszystkich szybach i porównajmy je ze sobą. Warto uzyskać także wydruki geometrii pojazdu.
  5. Obejrzyjmy i porównajmy szczeliny w nadwoziu i spasowanie elementów nadwozia. Różne odstępy między elementami poszycia mogą wskazywać na wypadkową przeszłość samochodu oraz jego kiepską naprawę blacharską, która może generować dodatkowe koszty w przyszłości.
  6. Wizualnie oceńmy brak wycieków na silniku. Pamiętajmy, że silnik wymyty przez sprzedającego może zwiastować kłopoty, tj. późniejsze wycieki. Silnik powinien być suchy, ale nie błyszczący jak nowy.
  7. Wizualnie oceńmy stopień zużycia wnętrza. Wytarta tapicerka, kierownica, czy lewarek skrzyni biegów mogą świadczyć o ponadprzeciętnym zużyciu wnętrza samochodu, czyli jego wysokim przebiegu. Należy jednak podejść do tego elementu zdroworozsądkowo, ponieważ z jednej strony są na rynku dostępne samochody, których wnętrza zaczynają się „sypać” po 50 000 km użytkowania, są i takie, które wytrzymują w idealnym stanie przebieg pięć razy wyższy.
  8. Sprawdźmy działanie podstawowych elementów samochodu. Sprawdźmy czy samochód nie zgłasza awarii (kontrolka nie gaśnie), czy działa klimatyzacja (czy chłodzi i czy grzeje), czy działa elektryczne sterowanie szyb, lusterek i foteli.
  9. Udajmy się na jazdę próbną, podczas której w ciszy zapoznamy się z samochodem. Należy wybrać zróżnicowaną trasę (miasto i szosa poza miastem), pojechać samochodem tak daleko, aby móc rozgrzać silnik i skontrolować jego pracę, sprawdzić funkcjonowanie skrzyni biegów, hamulców, zawieszenia, klimatyzacji i innych systemów pokładowych.
  10. Jeżeli mamy taką możliwość udajmy się do warsztatu samochodowego na diagnostykę komputerową. Podpięty komputer diagnostyczny może wskazać błędy, które mogą świadczyć o poważniejszych awariach, a mechanik rzuci wprawnym okiem na samochód. Z drugiej strony może rozwiać nasze wątpliwości i potwierdzić słuszność wyboru danego egzemplarza.
Zobacz nasze propozycje: lub dobierz samochód według własnych kryteriów na motoja.pl